Het ontstaan van Uluru, Kata Tjuta - Reisverslag uit Bowral, Australië van Simone Heeren - WaarBenJij.nu Het ontstaan van Uluru, Kata Tjuta - Reisverslag uit Bowral, Australië van Simone Heeren - WaarBenJij.nu

Het ontstaan van Uluru, Kata Tjuta

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

23 Mei 2008 | Australië, Bowral

Ik vond dit zelf interresant en heel leuk om te weten te komen.
Vroeger, miljoenen jaren geleden had Australie een grote inlandse zee. Daarnaast was een heel hoog gebergte van wel 1 km hoog (nu ong. 150 meter) en in de miljoenen jaren brokkelde die af en gingen de rotsstukken 1 voor 1 via een rivier de grote inlandse zee in. Maar de druk in de rivier was veel hoger dan waneer het de zee in kwam dus alle stenen verzamelden zich een beetje aan het einde van de rivier en in het begin van de zee. Daar stapelde het zich op. Daarna kwam er een laag met fijnere stenen en zand tussen de grote rotsbokken en door de jaren heen werd dat hard als cement. De zee droogde op en toen had je een grote brok rots. Dat was Kata Tjuta, maar zoals het er nu uit ziet is het niet 1 grote rots maar allemaal losse stukken. Ze zeggen dat dat is gekomen door een hele zware aardbevind en dat daardoor er scheuren kwamen in de rots. Door erosi en verwering zijn die scheuren steerd groter geworden en heeft het de losse stukken rots mooi rond gepoleist.

Uluru is een stukje verder in deze inlandse zee ontstaan, ong. 50 km van Kata Tjuta. Uluru werd gevormd door fijnere stukken rots. Maar Uluru ontstond onder de grond. Uluru is nu zo ong. 340 meter hoog maar vroeger was het geheel onder de grond en nog steeds gaat de rots ong. 700 meter onder de grond door. Maar wat wetenschappers ontdekkend was dat nog dieper onder de grond,was nog een grote rots minstens zo groot als Uluru. En volgens de wetenschappers heeft die gigantische aarbeding die rots in tweeen gesplitst en heeft het bovenste stuk 90 graden getrilt, allemaal onder de grond. En is dat bovenste stuk rots omhoog gekomen doordat de grond erboven langzaam weg ging door bv. wind.
Uluru heeft ook verticale strepen. Dat zijn de lagen waaruit die rots onder de grond was gemaakt. laag voor laag en daarom zie je de strepen, maar de zijn niet horizontaal zoals ze horen te zijn omdat de rots 90 graden was gedraaid.
Dat betekend dus ook dat de ene kant van Uluru dus jonger en broser is dan het andere uiteinde.

Nou vonden jullie dat niet allemaal interresant :p, ik zal de foto's zo snel mogelijk erbij doen.

  • 23 Mei 2008 - 13:15

    Mama:

    WAUW!!!!!!!!!!!!!!!

    Kus mama

  • 23 Mei 2008 - 14:44

    Nynke:

    Ik vind Uluru een grappige naam xD
    Ik snap het niet helemaal, maar dat komt denk ik wel met de foto's erbij :) Knuf!

  • 23 Mei 2008 - 18:14

    Muis:

    *pakt lesmatrix: klas: groep acht, onderwerp: aardrijkskunde (Australie; Uluru)* Nou ik ben er klaar voor hoor Smoon! Heb je nog meer info over Uluru? Misschien kan ik er écht wel een leuke aardrijkskundeles van maken ;) Dit verhaal snap ik nog niet helemaal, maar ik ga het tien keer lezen, dan vragen of ik een ak les mag geven over Australie en dan s zien wat groep Acht er van vind :D Als jij dat goed vindt natuurlijk he ;p

    Knufs en kus,

    Juf Maartje ;)

    nee hoor, gewoon Muisje

  • 23 Mei 2008 - 18:14

    Muis:

    Ahem....moet ik natuurlijk geen smerige spelfouten maken, zoals in het vorige stukje....ahem..*kuch*

  • 27 Mei 2008 - 18:23

    Lucas Aalders:

    He Simone,

    Kom ik nog eens langs. Volgens mij ga je zo alweer naar Nederland. Alles goed daar? En is je vriend langs geweest of is hij dat niet op de foto? Je hebt al heel wat gezien. Ik ben jaloers. Geweldig land. Hoe gaat het verder met jou en met je gezicht natuurlijk?

    groetjes Lucas

  • 05 Juni 2008 - 18:54

    Irene:

    Hé, mazzelpig! ;)

    Hope you're allright over there. De verhalen zijn super! Maare, t wordt nu natuurlijk wel tijd dat je weer es terug komt, dat snap je natuurlijk wel ;)
    Zijn nog wel een paar dingetjes gebeurt in het koude (naja, eigenlijk een beetje benauwd broeiierige) Nederland. Zo heeft onder andere Dennie z'n enkelbanden gescheurd. En ik heb waarschijnlijk pfeiffer. Mmm, niet zo goed nieuws allemaal. Maar d'r zijn ook nog nog wel leuke dingen gebeurd hoor! Zo heeft Stef onder andere haar bruine band gehaald, ik weet niet of ze dat al verteld heeft? En ik heb drie streepjes * ding ding ding *. Moet ze d'r alleen nog opnaaien, dat wordt nog een probleempje, want m'n naaimachine is geesplodeerd. Of moet je dat met de hand doen?...
    Naja, dat fix ik nog wel een keer :).
    Nog bedankt voor de brief trouwens :P Dit heb je echt al héúl lang geleden verstuurd, maar geloof dat ik je nog niet eens bedankt heb..
    Nou, nu heb ik nog één vraagje: wanneer kwam je nou ook nog maar weer terug (A). Want het wordt wel tijd dat je weer eens bij tai komt, wie weet verleer je het wel als je te lang weg blijft ;). Laat je nog een keer weten hoe het gaat?

    Dikke knuffel en veel liefs, Irene :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

En het is alweer bij zover! Mijn tweede grote reis. Eindbestemming: Australië en Nieuw Zeeland! Deze keer iets langer, 13 maandjes en die mogen natuurlijk niet onopgemerkt aan jullie voorbij gaan! Daarom zal ik van tijd tot tijd hier vertellen wat ik allemaal meemaak. :)

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1258
Totaal aantal bezoekers 36933

Voorgaande reizen:

02 Februari 2011 - 27 Juli 2011

Internship in New Zealand

28 Juni 2010 - 01 Februari 2011

Study in Geelong

29 Januari 2008 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: